Pēc Latvijas Republikas dibināšanas 1918. gadā tika uzsākts mērķtiecīgs darbs šķirnes zirgu uzskaitei un mērķtiecīgai audzēšanai.
Pēc 1. pasaules kara Latvijā bija ievērojams zirgu trūkums. 1921. gadā tika uzsākta Latvijas teritorijā vaislai izmantojamo ķēvju un ērzeļu uzskaite. 1921. un 1922. gadā Latvijas zirgaudzētāju kongress nolēma turpināt vezumnieku šķirņu zirgu un vidēji smago siltasiņu audzēšanu. Šim nolūkam šķirnes izkopšanai izmantojami Oldenburgas, Hanoveras un Holšteinas šķirnes zirgi.
Tajā pat 1921. gada tika izveidota pirmā valstij piederošā zirgaudzētava Oktē, kas bija Latvijas braucamo zirgu šķirnes šūpulis. Sākumā zirgaudzētavā izmantoja valstij un karaspēka daļām piederošās labākās ķēves, dažas nezināmas izcelsmes jājamā tipa ķēves, kam pievienoja 1920. gadā no Holandes ievestās Oldenburgas šķirnes ķēves. Vēlāk (1929-1935) no Holandes un Vācijas tika ievestas Oldenburgas tīršķirnes ķēves.
Pirmais Latvijas braucamo zirgu šķirnes ērzelis Oktē bija no Holandes importētais Oldenburgas šķirnes Bajārs (Neidhart). Pārējie Groningenā un Oldenburgā iepirktie ērzeļi lika pamatus Latvijas braucamo zirgu šķirnes galvenajām līnijām – Ammona, Siego, Germino, Demokrāta, Kru Kru, Juveela, Banko, vēlāk arī Gotenfirsta un Spēkoņa.
1925. gadā uzsāka darbu valsts zirgaudzētava Svētciemā. Tur tika izmantotas armijai piederošas sportā pārbaudītas ķēves, no Oktes atvestas Oldenburgas krustojuma ķēves (ar Traķēnes, Tīrasiņu un Arābu šķirnēm), kā arī no Hanoveres un Melkenburgas iepirktas Hanoveres tīršķirnes ķēves. Kā vaislas ērzeļi tika izmantoti no Hanoveras importētie Altmeisters H 11 un Alvīns H 14 (abi no Adeptus XX līnijas). Šie zirgi kļuva par kodolu Latvijas zirgu šķirnes sporta tipa veidošanai.
1923. gadā tika izdoti obligātie noteikumi šķirnes zirgu izlasei, bet 1925. gadā tika izdota Latvijas zirgu ciltsrakstu I nodaļa (IV sējums – 1940. gadā). Valsts ērzeļu skaits 1941. gadā bija 467, no tiem 56 % Latvijas šķirnes. Ar katru ērzeli ik gadu aplecināja ~ 50 ķēves.
Latvijas zirgu šķirne tapa zemnieku saimniecībās, saprātīgi izmantojot importētos zirgus, Oktē un Svētciemā iegūtos, kā arī izmantojot vietējos vaisliniekus.
2. pasaules kara laika zirgu skaits Latvijā samazinājās par apmēram 46 000. Neskatoties uz kara postošo ietekmi uz zirgkopību un Latvijas okupāciju un pievienošanu Padomju Savienībai 1940. gadā, turpinājās darbs Latvijas šķirnes zirgu audzēšanā. 1950. gadā Latvijas šķirnes zirgu īpatsvars Latvijā bija 70-90 %.
Diemžēl 1960-gados pēc Maskavas norādījumiem zirgaudzēšana Latvijā tika samazināta līdz minimumam un turpinājās tikai uz Latvijas zirgaudzētāju entuziasmu. Neskatoties uz to, šajā laikā tika izaudzēti vairāki izcili Latvijas zirgu šķirnes pārstāvji un Latvijas šķirnes zirgi veiksmīgi piedalījās un uzvarēja vairākās.